Autoriseret psykolog og Psykoterapeut

Randas Klinik -
v. Susanne Randa

Føler du dig presset, stresset, eller har anden turbulens i din hverdag, er jeg her for at hjælpe –
ring eller skriv, så tager vi en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Jeg er
medlem af

Dansk Psykolog Forening
Dansk Psykoterapeut

Kognitiv adfærdsterapi

Hvad er kognitiv terapi / kognitiv adfærdsterapi ?

Kognitiv adfærdsterapi, også kaldet kognitiv terapi, er en form for terapi, hvor man tager udgangspunkt i klientens tanker. Det handler typisk om at klienten er vant til at tænke negative tanker om sig selv, andre og sine omgivelser. Gennem kognitiv terapi er fokus på at ændre negative tankemønstre som klienten end måtte have. Disse negative tankemønstre skal gerne ændres til positive og optimistiske tanker, så klienten kan udvikle et mere positivt tankesæt.

Kognitiv adfærdsterapi er karakteristisk ved at lægge vægt på tænkningens og adfærdens betydning for følelseslivet og generelt for udviklingen af psykiske problemer og symptomer. Rationalet i kognitiv terapi er således at tanker, følelser, krop og adfærd gensidigt påvirker hinanden på kryds og tværs.

Ved at arbejde på en forandring et af stederne, forandres også de øvrige faktorer. Kognitivt adfærdsterapi arbejder med ændring af adfærd og omstrukturering af tankerne, som primære indsats punkter.

Kontakt mig

    Kognitiv adfærdsterapi er et skræddersyet forløb

    Ud fra vores følelser, personlighed og oplevelser gennemgår vi alle forskellige ting som opfattes forskelligt fra person til person. Ud fra den enkeltes opfattelse, dannes egne reaktioner og meninger. Disse reaktioner kan i tilfælde være symptomer på en række psykiske lidelser, som kan opstå af en grænseoverskridende oplevelse eller handling som ligger langt fra den enkelte persons verden og interesse.

    Herefter kan de negative tanker opstå, som kan være en gene og plage for en persons dagligdag. Ved hjælp af kognitiv adfærdsterapi, kan der arbejdes på at lukke ned for disse negative tankemønstre. Hermed ændres disse tanker, som er bindeled mellem oplevelse og følelse, til positive tankemønstre.

    Metoden fokuserer på aktuelle problemer/symptomer og de mekanismer der vedligeholder disse. Der er i metoden en del psykoeducation, således at klienten opnår en forståelse for metoden og for sin egen adfærd-tanke-følelse-krop interaktion.

    Evidensbaseret metode

    Kognitiv adfærdsterapi til lidelser

    Kognitiv adfærdsterapi er en evidensbaseret metode til en lang række forskellige lidelser. Denne form for terapi er ofte gavnligt og nyttigt for personer med nedenstående lidelser, hvor der fokuseres på at ændre personen indre tankegang.

    Man kan som udgangspunkt få kognitiv terapi hos mig, hvis man lider af nedenstående psykiske lidelser:

    Kontakt mig

    Har du spørgsmål til mig eller et evt. forløb, ring gerne 22 40 84 85 eller send mig en besked på kontakt formularen her på siden – jeg glæder mig til at høre fra dig.


      Aron T Beck (f. 1921).

      Baggrunden for
      kognitiv psykologi

      Kognitiv adfærdsterapi blev opfundet af psykiateren Aron T Beck (f. 1921). Terapien stammer fra 50’erne og opstod ved at Aron havde fokus på folks negativitet og selvdestruktive tanker under depression.

      Han bemærkede at deprimerede mennesker ikke var positive omkring dem selv og de oplevelser de kunne tage part i og være en del af. De glemte deres værdi for dem selv og omverden, samt at have et godt selvværd, som kunne resultere i en forstærkning af for eksempel angst, depression, osv.

      Det kan føre til nedlukning af personlighed og en udelukning fra for eksempel sociale arrangementer, for at undgå at få stærke symptomer og reaktioner. Tilbage i 50’erne mente folk at de var ved at blive sindssyge og miste selvkontrollen, når de fik symptomer på deres psykiske lidelser.

      Kognitiv terapi

      Herefter satte Aron T Beck rammerne for udøvelse af kognitiv adfærdsterapi, hvor fokus er på sammenhængen mellem oplevelser og følelser. Denne sammenhæng er de tanker vi gør os efter en oplevelse.

      Ved kognitiv terapi er tankerne i centrum, og mere præcist de negative og destruktive tanker, som kan forringe vores livskvalitet. Der fokuseres på at nedbryde negative tanker og handlemønstre, så der ikke opstår symptomer og reaktioner fra en psykisk lidelse.

      I behandlingen lægges vægt på tanker, forestillingsbilleder, fantasier og erindringer til at forstå måden at opfatte og bearbejde sanseindtryk.

      Psykoterapi vs. kognitiv terapi

      Hvad er forskellen på psykoterapi og kognitiv terapi ?

      Psykoterapi, også kaldet samtaleterapi, er en terapiform hvor man sætter ord på tanker, følelser og adfærd. Gennem samtale og øvelse øges din selvindsigt omkring dit mentale helbred. Terapien bruges til at fjerne de tankegange, mekanismer, vaner og mønstre som gør livet svært for dig og er skyld i symptomerne på din mentale lidelse.

      Under begrebet psykoterapi finder man kognitiv terapi, som er en gren indenfor samtaleterapi. Kognitiv terapi er en adfærdsterapi, hvor fokus primært er på at ændre adfærd og tanker, som er negative og selvdestruktive.

      Der skal gerne opstå positiv adfærd og tanker, eftersom klienten udvikler sit tankesæt gennem et forløb med kognitiv terapi. Hermed kan negative symptomer på den psykiske lidelse minimeres og på et tidspunkt forsvinde fra dagligdagen, så livskvaliteten igen kan forhøjes.

      Helbredende effekt

      Hvordan foregår behandlingsforløbet
      med kognitiv adfærds terapi ?

      Under forløbet belyser vi hvilke tanker der er skyld i dine symptomer og reaktioner på den psykiske lidelser du oplever. Herefter handler det om at ændre disse tanker til positivitet, så du ikke forbinder tankerne med de oplevelser og handlinger du har oplevet. Ved at skubbe de negative tanker væk, får man plads til nye, positive tanker.

      Det kan være en udfordring at skulle tage del i visse situationer eller overbevisninger, men som en del af kognitiv adfærdsterapi kan det have en helbredende effekt. Hvis klienten så senere hen i livet kommer ud for lignende situationer eller hører om en sammenlignelig oplevelse, kan man have rolige tanker og undgå fysiske reaktioner, såsom hjertebanken, klump i halsen, ondt i maven og lignende.
      En forbedring kan opnås gennem en forhøjet selvindsigt og en større kendskab af en selv, samt et håb og tålmodighed omkring forbedringen af ens egen mentale helbred.

      Hjemmearbejde

      Når man udfører kognitiv terapi, er det en løbende udvikling, som dermed også foregår uden for en session. I kognitiv terapi må man altså regne med at skulle lave hjemmearbejde.

      Dette kan være i form af f.eks. registrering af tanker/følelser i kognitiv terapi skemaer eller at udføre adfærdseksperimenter og metoder på baggrund af kognitiv terapi nyeste udvikling. Ved at udføre “hjemmearbejdet” får man registreret sin dagligdag, med de tilhørende reaktioner.

      Forløbets tid

      Et forløb med kognitiv terapi kan varierer i tid, afhængig af klientens mentale helbred og ønske for forbedring.

      Som udgangspunkt tager det omkring tre måneder med samtale sessioner hver uge, men der er både plads til mindre eller mere tid. Som sagt afhænger dette af klientens psykiske helbred og håb for forbedring.

      Har du spørgsmål til
      kognitiv adfærdsterapi?

      Du er mere end velkommen til at kontakte mig med eventuelle spørgsmål om mig og mine metoder indenfor kognitiv adfærdsterapi eller omkring et muligt forløb hos mig.

      Er du nysgerrig
      på kognitiv terapi?

      Kognitiv adfærdsterapi er en samtale terapi, som kan lindre symptomer på en række psykiske lidelser. Terapien er populær blandt psykologer og terapeuter, og kan modtages af alle slags personer.

      Som kognitiv terapeut og psykolog har jeg stor erfaring med kognitiv adfærdsterapi. Jeg deler gerne mere ud af min viden omkring denne terapiform, så du kan få svar på alle dine spørgsmål. Du er altid velkommen til at henvende dig gennem mine kontaktoplysninger, med spørgsmål og forespørgsler.

      Start i et forløb hos mig

      Som kognitiv psykolog sørger jeg for at dit forløb bliver skræddersyet til dig og din adfærd. Før, under og efter dit forløb er jeg under tavshedspligt og behandler altid din sag med diskretion. Hermed kan du være helt tryg ved at kontakte mig og eventuelt starte et forløb med kognitiv adfærdsterapi. Du kan læse mere om mig nedenfor, og ellers er du meget velkommen til at henvende dig.

      Når du starter i et forløb hos mig. kan vi sammen finde kognitiv terapi modeller og metoder, som passer til dig og dit forløb. Det er nemlig vigtigt at du tager disse metoder til dig, så du kan få den udvikling som din krop har brug for, for at forøge din livskvalitet.

      Min klinik for kognitiv terapi er beliggende i Greve, så jeg er også centralt placeret i forhold til Ishøj, Taastrup, Karlslunde, Solrød, Roskilde. Jeg tager dog imod klienter fra alle steder i landet. Alle er velkommen hos mig.

      Hvem er jeg?

      Mit navn er Susanne Randa og jeg er autoriseret psykolog og psykoterapeut. Jeg har min egen klinik i Greve, som jeg blev indehaver af i år 2000. Jeg er oprindeligt uddannet sygeplejerske, men blev efterfølgende udannet indenfor en række områder som psykolog og psykoterapeut. Du kan se alle mine uddannelser og certifikater her. Efter en årrækkes arbejde i Greve kommune som psykiatrisk konsulent, har jeg nu min egen klinik på fuldtid.

      Jeg behandler for en række psykiske lidelser og mén, såsom depression, angst, PTSD, personlighedsforstyrrelser og mere.

      Når jeg har forløb med mine klienter, er der ingen der er ens. Alle klienter får skræddersyet deres eget forløb, ud fra deres nuværende psykiske tilstand, håb på forbedring, m.m.

      Hermed kan du som klient være tryg i forløbets tempo, indhold og andet, hvor jeg altid giver plads til dine input og meninger. Dermed kan vi sammen få dig i bedring.

      Henvend dig gerne med spørgsmål om kognitiv adfærdsterapi

      Når du kontakter mig bliver alle informationer behandlet under tavshedspligt og med diskretion. Hermed kan du trygt række ud med spørgsmål til terapien, et muligt forløb med dig eller andet.

      Jeg vender hurtigt tilbage med svar, som selvfølgelig er helt uforpligtende.
      Kontakt mig gennem kontaktformularen på hjemmesiden.

      Du kan også ringe til mig på tlf. nr.: 22 40 84 85

      Jeg glæder mig til at høre fra dig.